تراکنش 30 میلیاردی بخش فروش نمایشگاه قرآن تا شب ششم
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۸۱۳۸
به گزارش ایکنا؛ برنامه افق این هفته رادیو قرآن به موضوع تحلیل و بررسی فعالیتهای بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم پرداخت. این برنامه با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تولید و پخش شد.
حجتالاسلام حسینی در رابطه با بخشهای مختلف نمایشگاه قرآن با بیان اینکه نمایشگاه امسال دارای هشت بخش مختلف است، اظهار کرد: البته برخی از این بخشها دارای زیرمجموعه و بخشهای فرعیتری هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسینی در ادامه بخشهای خانواده، هنر، حوزوی، بینالملل، عترت، کودک و نوجوان، سازمانها و نهادهای قرآنی کشور و فضای مجازی را بخشهای اصلی در نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در کنار این بخشها، بخشهای فروش نمایشگاه نیز وجود دارند که خود این قسمت نیز به چندین بخش زیرمجموعه ازجمله قسمتهای فروش کتاب، نرمافزارها و محصولات فضای مجازی، محصولات هنری و صنایع دستی قرآن و حجاب و عفاف تقسیم میشود.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن در ادامه در رابطه با هزینههای نمایشگاه نیز بیان کرد: تمامی هزینههای نمایشگاه همراه با ریز جزئیات در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر میشود. در این زمینه به گونهای عمل شده است که با وجود شرایط اقتصادی و تورمی در کشور نمایشگاه بینالمللی قرآن با هزینه کمتر برگزار شود.
وی با بیان اینکه امسال همان اعتبار سال گذشته را نیز برای نمایشگاه در اختیار نداشتیم، افزود: تلاش ما این بود تا از کیفیت، جلوهها و لوازم اصلی که باید در نمایشگاه وجود داشته باشد، کاسته نشود و تا آنجایی که توانستیم از حواشی، نیروی انسانی، پشتیبانیها، تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه و ... کاستیم و تمامی این تلاشها منجر به برپایی نمایشگاه امسال شد.
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته مبلغ هشت میلیارد تومان هزینه برپایی نمایشگاه شد، تصریح کرد: امسال مبلغ شش میلیارد تومان برای برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شد و ما سعی کردیم که با همین مقدار و شاید هم کمی کمتر نمایشگاه را برپا کنیم و امیدواریم در این زمینه به تمامی اهداف مد نظر نیز دست پیدا کنیم.
وی در ادامه در رابطه با نوآوریهایی که در نمایشگاه امسال ایجاد شده است، اظهار کرد: روش و سیاست نمایشگاه طرحمحوری است و یکی از اهداف طرحمحور شدن نمایشگاه نیز این بود که بتوانیم شاهد نوآوریهای بیشتری در سطح نمایشگاه باشیم. یکی از آسیبهایی که در دورههای گذشته نمایشگاه شناسایی شده بود، به تکرار افتادن و ارائه برنامههایی است که پیش از این نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته بود که همین امر در حقیقت از انگیزه ایشان برای حضور در نمایشگاه میکاهد.
حسینی بیان کرد: در فراخوانی که از ابتدای سال جاری اعلام کردیم، از مؤسسات، مراکز مختلف و فعالان قرآن خواستیم تا طرحها و ایدههای خود را برای ارائه در نمایشگاه ارسال کنند تا این طرحها نو و مبتکرانه محور اجرای نمایشگاه باشد. یکی از شاخصهایی که در شورای برنامهریزی نمایشگاه برای تصویب و بررسی طرحها ارائه شده مطرح شد، مسئله نوآوری بود.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان، بیش از 700 طرح از سوی مراکز مختلف ارسال شد، تصریح کرد: این طرحها در کمیتههای مختلف بررسی شده و به شورای برنامهریزی نمایشگاه میآمد که پس از بررسی طرحهای ارائهشده، تعداد 126 طرح به تصویب رسید که نکات نوآورانه داشتند. همچنین، طی هر شب از برپایی نمایشگاه شاهد رونماییهای متعددی هستیم که مؤسسات و مراکز مختلف قرآنی محصولات جدید خود را در معرض دید عموم قرار میدهند. نمایشگاه قرآن در حقیقت آوردگاهی است که فعالان قرآنی بتوانند فعالیتهای جدید خود را عرضه کنند و ما نیز تلاش کردیم تا در اولویت دادن به این طرحها مسئله نوآوری را لحاظ کنیم.
حسینی در ادامه در رابطه با پیشنهاد برخی از فعالان قرآنی در مورد جشنوارهای برگزار کردن نمایشگاه قرآن در نقاط مختلف کشور گفت: تصور بنده این است که این اتفاق تا حدودی در حال رخ دادن است. هماکنون همزمان با برگزاری نمایشگاه بینالمللی در تهران، در 19 استان دیگر نیز نمایشگاه قرآن برپا شده که بزرگترین آنها نیز در مشهد مقدس راهاندازی شده است. همچنین، از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بیش از 400 شهرستان هفتههای قرآن و عترت در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در رابطه با تهران نیز اینکه بعضا گفته میشود، نمایشگاه به صورت جشنوارهای و در نقاط مختلف شهر برگزار شود، بنده تصور میکنم که اقدامات خوبی در این زمینه از سوی شهرداری و دیگر نهادها در سطح شهر برگزار میشود، اما لازم است تا یک تجمع و یک کار فاخر با حضور همه فعالان قرآنی در سال یک بار اتفاق افتد تا همه فعالان قرآنی از نزدیک با برنامههای مختلف قرآنی کشور آشنا شوند.
حسینی تصریح کرد: البته باید اشاره کنیم که ما در حال حرکت به سمت جشنوارهای شدن نمایشگاه هستیم. نمایشگاه قرآن باید از حالت یک تماشاخانه صرف خارج شده و به سمت جشنوارهای شدن حرکت کند. ما باید در طول سال در عرصههای مختلف قرآنی اقداماتی را رقم بزنیم که خروجی آن در نمایشگاه قرآن ارائه شود. ما امسال این برنامه را پیگیری کردیم و به عنوان مثال جشنواره «چلچراغ آسمانی» را به نمایشگاه قرآن متصل کردیم که اختتامیه آن نیز در نمایشگاه برگزار خواهد شد.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن در رابطه با بخش حجاب و عفاف نمایشگاه نیز با بیان اینکه این بخش به صورت مستقیم به نمایشگاه قرآن ارتباط ندارد، افزود: اینکه چرا بخش حجاب و عفاف همراه با نمایشگاه برگزار میشود، دلایلی دارد که یکی از این دلایل استقبال و تقاضای خانوادههای مذهبی است و دلیل دیگر این است که حجاب جنبه قرآنی نیز دارد و میتواند به فضاسازی و مفاهیم قرآنی در جامعه کمک کند. البته در این رابطه برنامههای کنترلی نظیر حمایت از تولید ملی در ارائه محصولات و انتخاب به جای افراد و نهادهایی که نسبت به ارائه خدمات در این بخش فعال هستند، انجام میشود. علاقهمندان میتوانند با مراجعه سایت IQFA.IR و گذراندن مراحل مختلف از جمله ثبت نام و ... به 300 هزار تومان بن خرید در نمایشگاه دست پیدا کنند.
وی در ادامه با اشاره به بحث خودکفایی نمایشگاه و بهرهگیری از اسپانسرها و نحوه درآمدزایی نمایشگاه نیز اظهار کرد: یکی از سیاستهای نمایشگاه امسال همین بود؛ چراکه ما معتقدیم که در هر عرصهای بخش مهمی از مسئله قوت گرفتن، رشد کردن و بالندگی آن به مسائل اقتصادی، خودگردانی و تقویت بنیه و پایههای اقتصادی برمیگردد. ما تا زمانی که نتوانیم اقتصاد قرآنی و خودکفا شدن مؤسسات و محصولات قرآنی را شاهد باشیم، همچنان این وضعیت آشفته ادامه پیدا خواهد کرد. ما امسال تلاش کردیم تا در نمایشگاه فروش محصولات قرآنی را افزایش دهیم تا در سایه این کار مؤسسات، نویسندگان و تولیدکنندگان تقویت شوند.
حسینی با بیان اینکه بخشی از تولید ملی ما همین تولیدات فرهنگی و نیز تولیدات حوزه قرآن و عترت است، گفت: هر چقدر که ناشران و تولیدکنندگان محصولات قرآنی در حوزه کاری خود بیشتر خودکفا شده و رشد کنند، میتوانیم امید داشته باشیم تا همراه با نوآوری، محصولات جدیدی در نمایشگاه ارائه شود.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن با اشاره به اینکه تا پایان شب ششم نمایشگاه حدود سه میلیارد تومان تراکنش بخش فروش نمایشگاه بوده که با توجه به سالهای گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، گفت: البته هنوز با دستیابی به رقم مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم، اما این مبلغ با توجه به شرایط اقتصادی دشوار کشور رقم قابل توجهی است.
حسینی در رابطه با نظرسنجی و در نظر گرفتن نیاز مخاطبان نمایشگاه بینالمللی قرآن نیز با بیان اینکه راههای زیادی در این زمینه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این رابطه باشگاه خبرنگاران نمایشگاه فعال شده که افراد مختلف میتوانند با تکمیل نظرسنجی که در سایت اعلام شده وجود دارد، بن خرید محصولات را دریافت کنند. همچنین، بخش انتقادات و پیشنهادات نیز در باشگاه پیشبینی شده که این نظرات هر روز دریافت شده و بررسی میشود.
قائممقام نمایشگاه بینالمللی قرآن ادامه داد: علاوه بر این مدیریت نظارت و ارزشیابی نمایشگاه نیز امسال با مبانی کاملا علمی وارد شده و هر روز علاوه بر نظرسنجیهای کاملا علمی که در نمایشگاه انجام میشود، نظارتهای لحظهای نیز توسط تیم ارزیابی در حال اعمال است. همچنین، گزارشهای نظارتی به صورت روزانه به مدیران بخشهای مختلف اعلام میشود تا احیاناً اگر اشکالاتی در بخشهای مختلف وجود دارد، رفع شود.
وی در پایان تصریح کرد: طی چند روز گذشته روندنمای کیفیت کار در نمایشگاه هر روز رصد شده و نمودارهای کاملا رو به رشدی را نشان میدهد و در اثر همین نظرخواهیها و نظارت های دقیق که هر روز اعمال میشود روزانه شاهد بهبود فعالیتها در نمایشگاه هستیم ضمن اینکه این نظارت و ارزیابی در برنامهریزیهای بعدی نیز لحاظ خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی برنامه افق رادیو قرآن بخش فروش نمایشگاه قرآن قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۸۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه رهبر انقلاب در تفسیر قرآن تلاش دارند هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی برای هدایت جامعه باشد، گفت:نگاه قرآنی ایشان منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه قرآن با جان و روح ایشان عجین است وهر سخنی میگویند، قرآنی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی آیتالله العظمی خامنهای در دانشگاه معارف اسلامی در حال برگزاری است.
در این مراسم آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، درباره تازگی و طراوت پیوسته قرآن کریم و درک مفاهیم جدید از آن، اظهار داشت: شخصی از یکی از ائمه اطهار علیهم السلام پرسید که چگونه است قرآن با اینکه هر روز قرائت میشود ولی باز بر طراوت آن افزوده میشود؟ حضرت در پاسخ فرمودند چون خداوند متعال قرآن را برای صدر اسلام و زمان خاصی نفرستاده است و پیام الهی باید تا قیامت در جامعه بشری طنینانداز باشد.
او ادامه داد: خدای متعال میفرماید: «اِنَّ اللهَ تَعالَى لَمْ یَجْعَلِ الْقُرآنَ لِزّمان دُوْنَ زمان وَلا لِناس دُوْنَ ناس فَهُوَ فِى کُلِّ زَمان جَدیدٌ وَعِنْدَ کُلِّ قَوْم غَضٌّ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ» قرآن کریم از ابتدا هدی للناس بوده است و خواهد بود در نتیجه در تمامی زمانها از دوران پیامبر (ص) تا زمانهای دیگر تازگی و طراوت دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به همکاری بسیاری از مراکز علمی در داخل و خارج کشور در برگزاری این کنگره، اظهار داشت: این کنگره بهانهای برای پرداختن به قرآن کریم شده است. زیرا جامعه ما جامعه قرآنی است و این کنگره هم در راستای این موضوع برگزار میشود.
اهتمام رهبر انقلاب به تفسیر قرآن در دوران قبل و بعد از انقلاب
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این باورند که از راه قرآن میتوان در دلها نفوذ کرد، تصریح کرد: ایشان هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی مباحث قرآنی و تفسیری را ادامه دادند. هرچند که من افسوس میخورم که تفسیر برخی از سورهها ناتمام مانده است. اگر ایشان فرصتی داشتند یا هیئتی تحت نظارت ایشان تشکیل میشد تا کار دنبال شود خیلی ارزشمند بود و ذخیره گرانقدری برای آینده داشتیم.
حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه تفسیر رهبر انقلاب در قبل و بعد از انقلاب متفاوت است، توضیح داد: قبل از انقلاب سورههایی را تفسیر کردند که به مبارزه با رژیم کمک کند و جنبه مبارزاتی و انقلابی داشته باشد. بعد از انقلاب هم متناسب با نیاز روز به تفسیر سورهها پرداختند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از اقدام مقام معظم رهبری به تفسیر قرآن در حدود 35 سالگی یاد کرد و گفت: ایشان در آن دوران کولهباری از دانش داشتند و با تسلط خاص به مباحث تفسیری پرداختند. تفسیر ایشان با مراجعه به منابع گوناگون شیعه و اهل سنت و از رهگذر اجتهاد و تفکر و عقل و خرد بوده و هر کجا تفسیر قرآن به قرآن لازم بوده این کار را کردهاند و اگر در جایی نیاز به روایت بوده است از آن بهره بردند.
رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری
استاد درس خارج حوزه در خصوص رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری توضیح داد: نگاه ایشان در تفسیر قرآنی از سویی اجتهادی است و از سوی دیگر متناسب با موضوعات زمانه است. امام هادی (ع) فرمودند: لم یجعله زمان دون زمان؛ یعنی قبل از انقلاب یک نوع اقتضاء دارد و بعد از آن هم اقتضاء دیگر و میتوان سخن از عدالت اجتماعی و جهاد و غیره مطابق آیات قرآن به میان آورد.
او ادامه داد: نگاهی که مقام معظم رهبری حداقل در سوره مبارکه توبه دارند، الهامگرفته از کریمه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» است یعنی وقتی بحث تلاوت و تجوید و ترجمه و حفظ مطرح میشود، یکی از نکات قبل از آن، تدبر در قرآن است یعنی درک کنیم قرآن چگونه با ما سخن گفته است. خداوند در قرآن فرموده است: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ« منزلت پیامبر(ص)، منزلت تبیین است لذا هم باید به محکمات توجه کرد و هم متشابهات به محکمات ارجاع داده شود.
حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر انقلاب با اتکا بر این آیه به تفسیر قرآن اقدام کردند، خاطرنشان کرد: ایشان با پشتوانه علمی قابل قبول که خواص بپسندند و عوام بفهمند، تفسیری رسا و روان ارائه کردند. به طوری که مخاطبان عام آن را میفهمند زیرا مخاطبان امروز و دیروز ایشان از طبقات مختلف علمی و اقشار مختلف مردم بودهاند و این جای تحسین دارد.
تفسیر قرآن به قرآن در بیان رهبر انقلاب
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از تفسیر قرآن به قرآن در بیان مقام معظم رهبری یاد کرد و توضیح داد: ابن عباس از پیامبر(ص) نقل کرده است که «القرآن یفسر بعضه بعضا» یعنی برخی آیات برخی آیات دیگر را تفسیر میکند و مفسر باید اشرافی بر سایر آیات داشته باشد تا به بیراهه نرود. به عنوان مثال در سوره توبه بیان شده است: «أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» سه جرم سنگین برای کفار بیان کرده است؛ اول اینکه پیمانشکنی و نقض عهد کردند، جرم دوم اخراج پیامبر(ص) از صحنه بود و جرم سوم هم اینکه آنان شروعکننده بودند.
او ادامه داد: آیه با مفهوم استفهامی آغاز شده است که به نظر بنده اهمیت آن بیشتر از جایی است که مستقیما فرمان جهاد با کفار را داده است؛ فرموده آیا وقت آن نرسیده است که با کفار پیکار کنید؛ رهبر معظم انقلاب این آیه سوره توبه را با دو آیه سوره ممتحنه جمع عالمانهای کردهاند.
استاد درس خارج تصریح کرد: در سوره توبه فرمان به قتل عنوان شده اما در آیات هشتم و نهم سوره ممتحنه فرموده است: «لَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ؛ إِنَّمَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» ایشان فرموده است، اگر دشمنان کاری به دین ما نداشتند و طمعورزی به کشور و خاک ما نداشتند براساس آیات قرآن ما با آنان دشمنی نداریم. نتیجه آن که آیه ملاک به دست ما داده است.
حسینی بوشهری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب میگفتند محمدرضا پهلوی شاه شیعه است بنابراین باید به او حرمت گذاشت و با او مقابله نکرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری در تفسیرشان فرمودهاند اگر امپراتوری روم مسیحی در یک سو و عبدالملک مروان در سوی دیگر ماجرا باشد، باید ببینیم چه کسی به دین ما ضربه زده و جان و مال و ناموس مسلمین را تهدید میکند. بنابراین مقابله ما با عبدالملک مروان است. اگر کسی آرام است و نقشه برای دین ما ندارد ما جنگی با او نداریم. این تعبیر ایشان در زمان شاه اشاره به محمدرضا پهلوی بود.
شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین از گرایش اجتماعی رهبر انقلاب در تفسیر قرآن یاد کرد و گفت: نباید خود را به احکام فردی اسلام محصور کنیم، بلکه باید رویکرد هدایتی، تربیتی و اجتماعی داشته باشیم. به همین دلیل رهبر انقلاب سراغ چنین آیاتی رفتند و این نکته شاهکار ایشان است. زیرا قبل و بعد از انقلاب این نگاه را داشتهاند.
او توضیح داد: اگر سخن از درد اجتماعی است، ایشان درمان را هم از قرآن بیان کردهاند. قرآن هم موعظه و شفای صدور و هم رحمت برای مؤمنان است و زنگارها را از دل بیرون میبرد و دلها را نرم میکند و زمینه هدایت انسان فراهم خواهد شد و انسان هدایتیافته هم مشمول رحمت الهی میشود.
حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه مقام معظم رهبری در تفسیر خود تلاش دارند تفسیر هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی کند تا نتیجه آن هدایت جامعه باشد، یادآوری کرد: نگاه قرآنی ایشان البته منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه مباحث قرآنی با جان و روح ایشان عجین است و هر وقت سخنی میگویند، سخن قرآنی است و البته نکتهسنجیهای دقیق ایشان در سخنان ماه مبارک رمضان، در جای خود محفوظ است.
استاد درس خارج حوزه باز حساسیت رهبر انقلاب درباره اسرائیلیات و روایات مجعول یاد کرد و گفت: یکی از کارهای جریان نفوذ وارد کردن روایات جعلی بین روایات صحیح است و ایشان با تتبع دقیق این موارد را شناسایی کردهاند.
او ادامه داد: نکته دیگر در مباحث تفسیری رهبری، توجه به سنن اجتماعی است و آن را بر مسائل امروز جامعه منطبق کردهاند. همچنین از دیگر موضوعات مهم در فرمایشات ایشان آن است که شبههزدایی کردهاند لذا بارها بر رفع شبهه جوانان تاکید فراوانی کردهاند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به آیاتی که ممکن است برای مخاطب جوان ایجاد شبهه کند، توضیح داد: به عنوان مثال آیه «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ» رهبر انقلاب پاسخ دادهاند که دستور قرآن در این آیه بدون مقدمات نیست و شبهه برای کسانی ایجاد میشود که به این مقدمات توجه ندارند. زیرا اسلام برای کشتن کسی نیامده است بلکه آمده است تا به انسانها حیات و زندگی طیبه بدهد: «اذا دعاکم لما یحییکم» ولی زندگی حق همه است نه اینکه برخی حق حیات داشته باشند و برخی را از حیات محروم کنند، یعنی بکشند و بزنند و ببرند و جامعه اسلامی در برابر آنان سکوت کنند.
حسینی بوشهری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اظهار داشت: کودک و زن فلسطینی هم حق حیات دارند و اینکه رژیم اسرائیل آنان را بکشد و نابود کند و بعد بگوییم نباید از حقشان دفاع کنند، خلاف دستورات قرآن کریم است.
او با تأکید بر اینکه ما حق نداریم دست ایران و حزب الله و مردم یمن را برای مبارزه با اسرائیل ببندیم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در تفسیر خود بر این باورند که اسلام باید بتواند پیام خود را منتقل کند و افراد در برابر آن مزاحمت درست نکنند. عاطفه و محبت تا جایی است که آنان با منطق با ما برخورد کنند. زنادقه و پیروان فرق دیگر در مسجد با ائمه مناظره میکردند و تا جایی که استدلال مطرح بود ائمه اطهار علیهم السلام نیز با محبت با آنان رفتار میکردند.
استقبال گسترده استادان از این کنگره اندیشههای قرآنی آیت الله خامنهای
در ادامه این کنگره حجتالاسلام و المسلمین روحالله شاکری، رئیس دانشگاه معارف اسلامی، اظهار داشت: رسالت ما این است که از اندیشه اندیشمندانی استفاده کنیم که به منشا نورانی قرآن متصل باشند لذا تصور میکنیم دیر وارد بررسی اندیشههای قرآنی مقام معظم رهبری شدهایم ولی باز گامی در این مسیر نورانی است.
او تصریح کرد: هبر معظم انقلاب اسلامی روح اندیشه خود را از قرآن کریم گرفتهاند و هم قبل از انقلاب مورد اقبال جوانان و مردم بوده و هم امروز این اندیشه علاقهمندان زیادی در فضای دانشگاهها دارد.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی از ارسال مقالات تحصصی به کنگره یاد کرد و گفت: حدود 200 مقاله به کنگره ارسال شده از این تعداد، در مرحله اول 150 مقاله انتخاب و در بازبینی مجدد 70 مقاله برتر انتخاب شد؛ این حجم گسترده استقبال استادان از این کنگره نشان میدهد که استادان معارف به مسئله قرآن و اندیشه رهبر انقلاب اقبال فراوانی دارند.
انتهای پیام/